Jak zvládali Váš handicap profesionálové (zdravotníci, sociální pracovníci z pomáhající organizací, úředníci).

„Všichni zdravotničtí, sociální pracovníci a úředníci i veřejnost, to má tak, že někteří jsou k Vám v pohodě, chovají se lidsky, dobře, slušně, pomůžou, poradí, podpoří a někteří se chovají neslušně.“

Zdravotníci:

„Co mě vcelku nemile překvapilo, že někteří na oční ambulanci jedné nemocnice ani neumí vést postiženého a lékařka řekne - pojďte za mnou, když přesně nevíte kam. Jinak jsem se převážně setkala s dobrou péčí, vztahy a komunikací i na porodnici to bylo super.“

„Problém zdravotnických pracovníků spočíval v efektu ‚pod svícnem tma‘, čili velká řada z nich byla nepoučená o potřebách člověka ztrácejícího zrak, přitom si toho nebyli vědomi a naopak se považovali za odborníky, jejich odbornost byla však většinou vázána jen na zdravotní problém a ne na jeho důsledky.“

„Jak kde, protože oční vada na mně není vidět, tak se musím i připomenout, a to má pomůcka černobílá hůl je vidět dost.“

Sociální pracovníci z pomáhající organizací:

„Moc nevyužívám tyto organizace, ale s těmi, co jsem se setkala, mám jen a jen dobré zkušenosti.“

„Sociální pracovníci z pomáhající organizací: kvalita, klid a reálná pomoc.“

„Většinou jsem se setkal s kvalifikovaným přístupem, někdy působili problémy pracovníci ‚s kvalifikací handicapem‘, tedy ti, kteří sami byli zrakově postižení a vše řešili na základě úvahy ‚když to zvládne Franta, musíš to zvládnout i ty‘. Vlastně jsem se setkal s větší empatií u vidících profesionálních pracovníků než u zrakově postižených.“

„Už asi deset let využívám dobrovolnické služby asistentů. Jejich pomoc je nenahraditelná. Kdybych se na ně nemohla obrátit, určitě bych se cítila špatně, protože rodina na mne nemá čas a přátelé by se cítili zneužívaní. Asistenti mi pomáhají žít plnohodnotný život splněných přání – kultura, volnočasové aktivity, pomoc při realizaci a vyřizování úředních věcí, doprovod, předčítání tam, kam počítač nemůže…“

Úředníci:

„Vcelku dobré, záleží, na koho zrovna narazíte.“

„Vždy korektně, rychle a přehledně.“

„Často velmi nevstřícný a nekvalifikovaný přístup, překvapivě dobré zkušenosti s policií, horší s úředníky ohledně dávek a obecně na úřadech.“

© Okamžik, z. ú., 2016